Sky high! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu Sky high! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu

Sky high!

Door: Dirk & Elousha

Blijf op de hoogte en volg Elousha

15 November 2014 | Maleisië, Kota Kinabalu

Van Kuala Lumpur, Melakka naar Borneo, op naar een nieuwe uitdaging, het beklimmen van de hoogste berg van Zuid-Oost Azie, Mount Kota Kinabalu.

Vastberaden vertrekken we vanuit Kuala Lumpur naar Maleisisch Borneo om daar de berg te beklimmen. We vallen stijl achterover van de prijzen die gevraagd worden. Natuurlijk proberen wij Hollanders het onderste uit de kan te halen. Al snel blijkt via, via en na wat gesmiespel de prijs gehalveerd te zijn. Voordat we het weten is het zo ver en staan we de volgende dag aan de voet van Mount Kota Kinabalu.

Vol goede moed starten wij al vroeg in de ochtend aan onze hike. Na super stijle hellingen, geklauter over de rotsen, heel veel modder en natte voeten zijn we blij het resthouse te zien voordat de regen met bakken uit de lucht valt. We besluiten om meteen na het eten naar bed te gaan aangezien we de volgende dag (nacht) om 02.00 uur gewerkt worden voor het ontbijt, 02.30 uur vervolgen wij onze hike naar de top.

Goed gepakt en met ons hoofdlampje trekken we verder naar boven. Plots horen we een grote knal en is iedereen stil. De gids schreeuwt wat naar een andere gids en wij vragen ons af, is het wel veilig, kunnen we nog omhoog, wat is er aan de hand? Achteraf hoorden we dat er door de hevige regenval een lawine heeft plaatsgevonden. Er is enorm veel landschap naar onderen gedonderd. Mede door menselijke oorzaken zoals ontbossing kan het landschap de grote hoeveelheden water niet aan en valt het als dominostenen naar onderen.

Onze gids geeft een seintje het is veilig, we mogen weer verder. Hoe hoger we komen hoe pittiger het wordt. Het zuurstofgehalte neemt af.
Al snel passeren ons een aantal rennende Aziaten die 10 seconden later naar adem zitten te snakken. Wij sloffen maar door en halen de top ruim voor zonsopkomst. We hebben het gehaald!

• 15 November 2014 - 17:43

Frank:

haaaa samen,

Klinkt allemaal geweldig !! Geniet er nog van :D
    Veel plezier x

• 15 November 2014 - 17:55

Nelleke:

Prachtig verhaal! Voor de thuisblijvers wel lastig, lees moeders!
    Take care of yourself en pas goed op elkaar dat hebben we gezegd toen we jullie naar Dusseldorf brachten. Hier zeker op zijn plaats lijkt me..
    Avontuurlijk bloed dat is duidelijk.
    Geniet samen, liefs Moeke.

• 24 November 2014 - 19:40

Thecla:

Ha Elousha en Dirk - no mountains high enough! How cool is this en wat ben ik stiekem jaloers of jullie avontuur lef en mooie ervaringen die jullie nu en de komende periode gaan beleven. En wat een mooie foto's - zonsondergangetjes. Volgens mij raak je straks niet meer uitverteld en wordt je gek in Weert.

Have fun !!!

• 03 Januari 2015 - 11:27

Frank:

GVD!!!!! wat een verhalen! Ik ben stik jaloers man man man... Klinkt echt super vet. En jahh ik loop wat achter met lezen :)