Het beste plan is geen plan - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu Het beste plan is geen plan - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu

Het beste plan is geen plan

Door: Dirk & Elousha

Blijf op de hoogte en volg Elousha

04 December 2014 | Thailand, Krabi

Het grote voordeel van reizen zonder concreet plan is dat je alle vrijheid hebt en per dag bekijkt waar je naar toe wilt/kunt gaan. Zo bedenken wij ons geen moment als we horen dat een busrit naar Bangkok zo'n 18 uur duurt en we stappen uit bij Krabi, Thailand om daar onze PADI open water te gaan behalen.

Krabi kennen we al uit een van onze eerdere reizen en we besluiten een hostel te boeken net buiten het centrum. Hoe fout dan ook maar we belanden bij Boss & Benz Guesthouse. Als een echte ''boss'' zit de eigenaar in zijn blote bast achter de receptie en wacht ons op met een grote glimlach. In zijn ogen zien we de dollar tekens verschijnen en hij vraagt direct wat de plannen zijn en biedt ons wel 10 verschillende tours aan. Helaas wij hebben ons eigen plan, onze PADI halen bij duikschool Local Diving

De volgende ochtend worden we opgehaald in een knal rode old timer met knoer harde rock muziek en ontmoeten we de locals. Alle locals hebben zo hun eigen verhaal en al snel voelt het aan als een grote, gezellig familie.

Een local is ons in het bijzonder bijgebleven, Booboo, kapitein van de longtale en duikinstructeur. Voor hij de kans kreeg om instructeur te worden verzamelde hij vogelnestjes. Deze worden gebruikt als ingredient voor een Chinees medicijn. Een levensgevaarlijk beroep, waarbij hij zonder enige vorm van zekering, de steile rotsformaties van Krabi trotseerde. Iedere misstap zou fataal kunnen zijn. Good money? No, only good money for the boss.

Booboo is opgegroeid op een eilandje voor de oostkust van Thailand. Vroeger hadden ze geen elektriciteit dus brachten ze hun tijd door met klimmen, vissen en katapult schieten. Wanneer wij bezig zijn met onze duiktheorie, knutselt hij met stiekjes, rubber en een tak zijn nieuw speeltje in elkaar. De volgende morgen wuift hij naar ons en roept dat we mee moeten komen naar de vriezer. Trots laat hij het resultaat zien, drie vogeltjes in een tupperware bakje. Oefening baart kunst.

Met veel plezier hebben wij onze PADI open water behaald en al mooie duiken mogen maken rondom de Phi Phi Islands.

• 04 December 2014 - 18:02

Nelleke:

Heeeeee....duikers,

Gefeliciteerd, niet alleen aan het water, nu ook onder water!

In Krabi hebben jullie vast geleerd wat managen betekent!

Groetjes van ons allemaal.