Mysterieus Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu Mysterieus Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu

Mysterieus Myanmar

Door: Dirk & Elousha

Blijf op de hoogte en volg Elousha

17 Januari 2015 | Myanmar, Pagan

What happens in Birma, stays in Birma.

Het voormalige Birma, nu Myanmar genoemd, wordt goed door de overheid in de gaten gehouden.
In het Noordelijkste gedeelte van Myanmar is nog steeds oorlog. Zodra je een Birmees vraagt wat er aan de hand is wordt er snel weggekeken en niets meer gezegd… een ding is snel duidelijk, de overheid speelt hier een grote rol in.

De overheid houdt de touwtjes in eigen hand. Ze hebben zelfs een ideaal beeld van de perfecte toerist. De perfecte toerist is beslist geen journalist of fotograaf, als je dat vermeld kom je het land met geen mogelijkheid in. Je bent al snel een verdacht persoon als je meer dan twee stempels van Myanmar in je paspoort hebt staan, de overheid kan namelijk niet geloven dat er mensen zijn die binnen vijf jaar twee keer het land bezoeken. Myanmar laat niets los, het is een groot mysterie.
Hoe dan ook, we zijn vastberaden om meer over het land te weten komen. Tijdens een van onze trekkingen leren we meer over het dagelijks leven van de monnik.

De ontmoeting met twee monniken en twaalf novice is erg indrukwekkend. Ze zijn ingetogen maar langzaam winnen we het vertrouwen en vertellen ze volop over hun leven. Op zeven jarige leeftijd worden alle jongens uit Myanmar novice, een nieuweling die het klooster intreedt. Omdat ze nog zo jong zijn beslissen de ouders of ze een novice blijven. Vanaf twintig jaar wordt je een monnik genoemd. Ze kunnen ten alle tijden besluiten om af te treden, dit gebeurt vaak pas wanneer ze een geliefde vinden. Er zijn namelijk vier hoofdregels waar een monnik zich aan moet houden; je mag niet trouwen, liegen, stelen of een moord plegen.

Bij de monniken, novice maar ook de nonnen draait het elke dag om zo efficiënt mogelijk hun tijd te benutten. De reden dat ze bijvoorbeeld kaal zijn en maar twee keer per dag eten is dat ze dan meer tijd over hebben om te mediteren. In de vroege ochtenduren hebben ze ook hun vast ritueel, ze halen offers op in het dorp. De monniken lopen in een lange rij langs alle huizen of inwoners die zich langs de straat hebben verzameld. Deze offers zijn het eten voor diezelfde dag.

Zodra de monniken ons het slaapvertrek laten zien worden we meteen enthousiast. Afgezonderd van de drukke buitenwereld liggen er drie matjes midden in een leeg klooster waar we zo goed als naast de novice slapen. Dit blijkt voor de novice een waar feest te zijn. Zodra we gegeten hebben en we naar het slaapvertrek lopen zien we in de verte kleine lichtjes dichterbij komen. De novice hebben in de smiezen dat we klaar zijn met eten en nemen snel een kijkje of er nog restjes zijn. Wanneer ze stiekem met de borden het klooster binnen komen moeten we ons best doen om niet te gniffelen.. we wensen ze smakelijk eten.