Sabaidee Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu Sabaidee Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Elousha Meusen - WaarBenJij.nu

Sabaidee Laos

Door: Dirk & Elousha

Blijf op de hoogte en volg Elousha

15 December 2014 | Laos, Don Det Tok

Daar zitten we dan op weg van Bangkok naar Laos. We 'genieten' van de overheersende geur van pork cake & fish noodles (het is pas 09.00 uur) klaargestoomd in de magnetron die enkel met een gordijn van ons gescheiden is.

Bij aankomst merken we direct een groot verschil in land, cultuur en leefomstandigheden. Het is echt back to the basic, maar wat is het hier prachtig en nog zo onaangetast door de mens. De busritten door Laos zijn dus niet heel vervelend, ook al duurt het 11 uur voordat je 380 km verder bent. En het reizen met een lokale bus zorgt voor nog meer spanning en sensatie. Elk hoekje van de bus wordt benut, scooter op het dak, dozen op de achterbank, en wie heeft het gangpad nodig? zet daar de rest maar neer. Zo eindigen we ingebouwd tussen de zakken rode pepers, strobalen en dozen waar we de inhoud niet van willen weten. Tot overmaat van ramp komen de straatverkopers tijdens de plaspauze met halve hanen, rijst, kokosnoten en ander soort voedsel over de dozen heen geklauterd, in de hoop dat iemand iets koopt.

Na 12 uur hebben we Thakhek eindelijk bereikt, de bestemming waar we The Loop gaan rijden. The Loop is een route van +/- 500 km die je in 3 dagen met de scooter kunt afleggen. De top attractie van deze route is de Konglor cave. Je kunt deze grot alleen bezoeken met een bootje aangezien de Hinboun rivier er zo'n 8 km doorheen stroomt. Ze zeggen dat er de grootste spinnen ter wereld leven (gelukkig hebben wij ze niet gezien).

Tijdens The Loop maken we kennis met het echte Laos. Al rijdend over onverharde wegen en door los zand tussen immens grote bergen en rotsen passeren we vele dorpen waar de kinderen ons wuivend verwelkomen. Deze dorpen bestaan uit niets meer dan wat houten hutjes waar de varkens, koeien en kippen vrij omheen scharrelen. In tegenstelling tot de grote steden kun je hier duidelijk de armoede zien, Laos behoort tot een van de armste landen van de wereld. Des te mooier is het om te zien hoe gelukkig deze mensen zijn met hetgeen dat ze hebben.